2014.01.25. 02:31, T.A. (Kamasz-Panasz Online)
Egy weblapszemle-sorozat ürügyén vándorolunk a világhálón, hogy szemrevételezzük és begyűjtsük a legszellemesebb és leghasznosabb, írással kapcsolatos anyagokat. Műhelyünk jellege miatt értelemszerűen a magyar nyelvű oldalakat preferáljuk, de ha már kifogytunk az anyagból (ami szinte lehetetlen), kitekintünk egy-két angol nyelvű okosságra is, azaz: megnézzük, hogy máshol, más nyelven kik és hogyan "osztják az észt" - az írás rejtelmeit illetően... Jó olvasást, tanulságos, hasznos perceket kíván az Írópult mellől: szgá
"Hidd el, hogy van mondanivalód, ez pedig másokat is érdekelhet, aztán már csak az írást kell gyakorolnod addig, amíg el nem éred a célodat, hogy fejlődjön a fogalmazásod, a stílusod. Igen, tanulható, fejleszthető a kreatív írás, akár az iskolában is.
Az íráskészség fejlesztésének eszközei az olvasás, a sok-sok olvasás, a fantázia fejlesztése és természetesen az írás, a fogalmazás maga - mondja Menyhért Anna kreatív írás-tanár, az 5K Központ alapítója. Minél többet olvas valaki, annál több olyan nyelvi panel, fordulat, szerkezeti elem áll rendelkezésére, amelyeket aztán a fantáziája segítségével a saját írásában meghatározott és tanulható szabályok keretében felhasználhat.
Mi jellemzi a diákok fogalmazási készségét?
Menyhért Anna főként a gyermekeknél tapasztalja, hogy nem ismerik a fantázia lehetőségeit. A film, az internet gyors képekkel dolgozik, mindent készen nyújt eléjük. Az olvasás már aktívabb tevékenység, az írás viszont ennél összetettebb folyamat. Ki kell találni, mit akarunk mondani, vagyis tudnunk kell, mit akarunk, aztán ezt le kell tudni írni.
Mit tehetek?
Az egyik legfontosabb tényező, hogy az írásra időt kell szánni. Aki írni akar, annak meg kell teremtenie ehhez a feltételeket is: nyelvet is gyakorlással tanulunk, azt is beépítjük a napirendünkbe. A gyakorlás fontos, és jó, ha a fiatal különböző műfajokban is ki tudja próbálni magát, hogy megtalálja, mi illik a legjobban hozzá.
Az íráskészség tehát fejleszthető, ezáltal a kommunikációs készségek is javulnak: ha jól írunk, jobban megértjük a másikat. Aki írásra adja a fejét, az óhatatlanul máshogyan kezd viszonyulni a kortárs irodalomhoz is - véli Dudics Emese főszerkesztő-újságíró. Hiába fantasztikus Petőfi vagy József Attila, ma már nem lehet az ő nyelvükön megszólalni: saját hang kell, saját íz. Ehhez tanácsos megnézi, hogyan csinálják mások, a mai nagyok, akár egy képzés keretében, érdemes felkeresni egy ilyen iskolát.
A közösségi portálon sem mindegy!
Karafiáth Orsolya költő saját maga kezdte el fejleszteni az írását, a stílusát, szerkesztőségekbe járt, ahol az aktuális szöveggel foglalkoztak, tanulhattak a nagyoktól. Praktikák nincsenek, egyedi megoldások azonban vannak, fontos megismerni, hogyan és mitől működik egy-egy szöveg. „Gyakran azt látom, hogy még egy iskolai, munkahelyi levél megfogalmazása is gondot okoz annak, aki nincs otthon a szövegformálás rejtelmeiben. De mivel számítógépes kultúrában élünk, az sem mindegy, hogy a közösségi oldalon hogyan nyilvánulunk meg. A jó íráskészség elsajátítása mindenkinek fontos kellene, hogy legyen” – véli a költő.
Forrás (szöveg és kép):
http://www.kamaszpanasz.hu/hirek/suli/5222/kreativ-iras (TA cikke)